lördag 16 augusti 2008

Lugnassadh-firande

Först trodde jag inte att det skulle bli något firande då jag totalt hade glömt bort högtiden, fy och skäms på mig. Men jag såg till att shoppa äppelcider och en vetefläta som jag sedan skulle skära till som gubbe för att symbolisera Guden.

Den blev lite knasig men den fungerade som symbol för min första (inköpta) brödgubbe, nästa år kanske jag till och med kan baka en men det är ett senare bekymmer.
Jag bestämde då att vi skulle fira på tåget upp till festivalen men då åt vi mat i stället så det blev inget av det. Men jag skrev i alla fall ned positiva saker som hänt under det senaste året på ett litet papper som valica rekommenderade. Vi kom fram vid 23-tiden så efter att ha fått pass för att kunna komma in på området letade vi upp någonstans att sitta där utanför.

Först tänkte jag sätta mig vid en parkbänk inhägnad av buskar men någon hann före och gräset kunde man inte veta om det var vått av fukt eller piss. Lite längre bort fanns ett brunnslock där jag och Jonatan där emot satte oss ned.

Jag talade lite till Guden och Gudinnan, inbjöd dem att vara med i måltiden. Tackade Guden för tiden som varit och att vi snart ses igen.

Mitt i högtiden kom två grabbar och pratade med oss vilket bara var kul. Man behöver ju inte ta så allvarligt på allting. De trodde att vi var bakis från dagen innan och därför bara drack lite lätt cider. Haha lite kul faktiskt.

Måltiden avslutades med att jag lade det sista av brödbiten i gräset och delade det sista av cidern mellan mig och Jonatan. Sedan hällde jag ut det allra sista på bullen för att åtnjutas av Gudinnan och Guden. Vi gick där efter in på festivalen.

Det kändes väldigt jag att utanför en festival till ljudet av Teddybears STHLM fira slutet av sommaren och början på höstens intåg. Jag kunde nog inte firat det bättre än så här då festival är för mig något som starkt förknippas med sommaren.

Inga kommentarer: