måndag 28 juli 2008

Inför Lugnassadh

Om ca fem dagar är det dags för skördefesten, också kallad Lammas eller Lugnassadh. Då jag inte kan så mycket om högtiden ifråga så jag googlade runt för att hitta information, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort.

Jag sökte i stället upp information på de ställen som jag visste att jag skulle finna den. Men jag är fortfarande kluven om vilken dag det firas då jag hittat tre olika datum: 31 juli, 1 augusti och 2 augusti.

Onn (hans dagbok på http://www.helgon.net)
"Vid denna tid har sommarens frukter och växtlighet börjat mogna, och det är dags för den första skörden. Namnet Lughnasadh (uttalas ”loonassa”, med betoning på ”loo”) betyder festen för guden Lugh, en keltisk eld-, sol- och hjältegud. Det var en keltisk skördefest, och ett annat namn är Lammas, som kommer av ”Loaf-mass”, ungefär ”brödmässa”.
Guden befinner sig nu i sin aspekt som Kornguden, som offras för att skörden ska bli riklig. Han är konungen som offrar sitt liv för att folket och landet ska få leva. Gudinnan är den som med sorg i hjärtat tar hans liv.
Ritualen kan kretsa just kring Gudens offer, att man offrar den första skörden. Man brukar baka en brödgubbe och offra den. Och högtiden handlar mycket just om firande av skörden.
Man brukar tala om tre högtider som både är skördefester och handlar om Gudens död, och detta är den första av dessa.
Lughnasadh ger löftet om en rik fullbordan av skörden."

http://www.wiccainfo.se/vidare/vad.html
"Lite beroende på hur sommaren har varit så sammanfaller Lammas med den huvudsakliga skördetiden (vissa år dröjer den längre, och firas mer lämpligt på Mabon), och vi tackar för det som växt. Mer generellt tackar vi också för det som livet gett oss under året. Vi ser också till att spara undan och så de frön som behöver sås för att det skall växa något under kommande år. Enligt wiccansk mytos offrar Guden här sitt liv som en symbol för det som offras nu för att kunna växa senare."

Jag hittade också lite information ifrån två wiccaner om vad man kan göra på Lugnassadh också. Då jag tyckte det var bra tips så kopierade jag av dem ifrån deras bloggar/hemsidor.

http://valica.se (kolla under wicca --> skördefesten)
"Gör en lista över saker du har genomfört. Allt från saker i ditt jobb som du är nöjd med, till vardagliga sysslor i hemmet. Kanske har du drabbats av sorg och fått kämpa extra hårt. Ge dig själv uppskattning som är välförtjönt och se den som din skörd. Ta din lista med prestationer och bind den med ett rött band. Den blir din egen korndocka. Placera den sedan på ett säkert ställe. Den är produkten av din skörd, beviset på din potential. Gör även en lista över det som skall bort. RIv sönder den och bränn sedan upp den."

http://grimoire.alvljus.se/lughnasadh.shtml
"Veckan före själva högtidsdagen kan du fundera lite över symboliken kring lughnasadh, vad som sker i naturen och i ditt eget liv. Hur ser du på detta med "som man sår får man skörda"? Hurdana är dina frön, de som du sår inom dig själv och i hjärtat hos andra människor? Ger de upphov till kärlek, växande, blomstring - eller är det ruttna, bittra frön som ger bismak?

Fundera över vad välstånd är för dig. Handlar det om att vara ekonomiskt oberoende, om att ha god hälsa eller något helt annat? Upplever du att du har ett rikt och givande liv? Om inte, vad kan du göra för att du själv och ditt liv ska blomstra? Behöver du släppa taget om något - gamla drömmar som håller dig tillbaka, förlegade tankemönster och åsikter, fördomar, förutfattade meningar, negativa tankar, bitterhet och fördömande? Vad är vackert och grönskande i ditt liv? Hur kan du göra för att vårda detta vackra så att det blommar än mer? Du behöver inte finna svaren till alla dessa frågor, syftet med dem är att väcka tankar och kanske ge dig en möjlighet att se dig själv och ditt liv ur ett nytt ljus."


Speciellt Alvljus gav mig intressanta funderingar att tänka på nu innan Lugnassadh. Tack. Jag har också börjat fundera på varför jag firar Lugnassadh som också stod på flera ställen att man skulle göra. Det jag kunde komma fram till var att det är en ny tid nu och att sommaren börjar ge sig vika för vilan.

Jag får fundera lite mer på det. Just nu känns det konstigt att fira sommarens slut då det är värmebölja igen. När jag kom in förut efter en nattlig promenad var hela jag fuktig men ändå förfriskad av den ljuva sommardoftande luften.

Månen tittade också fram precis innan det var dags att gå in. Hon är i fjärde kvarteret nu och fortfarande lika vacker, precis som det gamla trädet jag såg i dag med ett myller av rötter synliga ovan jord innan de letade sig nedåt i marken.

Inga kommentarer: