måndag 19 september 2016

Inför Mabon 2016

Planerar och funderar för fullt inför Mabon på torsdag trots att det bara blir jag allena. Hade egentligen varit kul att hitta andra paganer i området och kanske organisera ihop ett knytkalas (ritualen gör jag däremot helst själv senare) men nu blir det en middag för mig och jag.

Planen överlag är att ta mig ut med något varmt att dricka (eller kallt beroende på detta sommarväder) till något naturställe, oftast brukar jag åka till ett naturområde utanför stan men vi får se. Väl där är tanken att ta in naturen och att skriva ned saker jag är tacksam för det senaste året.

Jag brukar alltid tänka Mabon som tackgivelse, en dag att blicka bakåt på det positiva men även att lägga tarot för det kommande året (även om jag är bedrövlig på att tyda korten, men det känns trevligt).

Det andra stora fokuset jag har på Mabon är middagen, speciellt på det som är i säsong. Lughnadadh är också en skördehögtid men det är oftast på Mabon som jag speciellt brukar tänka på maten och vara extra tacksam för det som jag äter. Det brukar även följa med till viss del till Samhain.

Överlag skulle jag säga att Mabon - Samhain - Yule är de tre högtider som jag lägger extra fokus på maten, samt Litha. De andra har jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med.

Så, i år är den preliminära matsedeln:

Fika ute
varm cider alt. chai te

Middag
stekta zucchiniplättar
ugnsbakad mandelpotatis
salsa eller thai sweet chili i cremè fraiche
ugnsbakad brysselkål
kokad spetskål
bönsallad
kall cider

Efterrätt
kladdkaka med sojagrädde

Snacks

gelatinfritt godis med cider


Oftast brukar jag göra en gryta av något slag för Mabon men då jag gjort flera det senaste så kände jag hellre för något där varje del av maten inte är ihopgojsat. Vi får se hur det blir men så här går i alla fall tankarna några dagar innan.

Hur ser dina planer för Mabon ut?

Inga kommentarer: