lördag 6 augusti 2016

Lughnasadh, den svåra högtiden

Jag gillar de flesta av de wiccanska högtiderna... förutom Lughnasadh som blir som en eftertanke, den känns fel på något vis. Lughnasadh ska vara början på hösten, på skörden men jag har så svårt att förlika mig själv vid det. Jag älskar verkligen höstiga Mabon och senhöstiga Samhain men Lughnasadh och jag har ett knepigt förhållande.

Det närmsta jag kommer är någon ritual och någon vetekrans (eller dylikt) och sedan är det klart, hjärtat är inte på rätta stället. Högtiden känns malplacerad utifrån vad som pågår utanför fönstret. 15 aug, 1 sep eller något åt det hållet hade varit bättre, det är mer höst-känsla och slutet på sommaren för mig.

Alla andra tycker jag ändå jag kan förankra i naturen, i livets cirkel... hur tänker ni andra?

Inga kommentarer: