onsdag 27 januari 2016

Födelsedagsfirande-tankar

Där jag bor just nu så känner jag typ ingen, jag har någon bekant som jag inte direkt pratar med men det är ungefär det så jag funderade på att bjuda in lite vänner online till en skype-fest dagen innan min födelsedag men så sätter ångesten klorna i mig.

Jag minns alla gånger som folk inte kommit. De födelsedagar som varit bra är lätträknade, det var när jag fyllde 9 år, 10 år (eller 11?), 18 och ett halvt-årsfirande samt 25 år. Jag ska fylla 29.

Jag tror det var när jag fyllde 11 (eller kanske 12) som jag bjöd folk från min klass och min mamma frågade flera gånger om jag visste hur många som skulle komma och jag sade att jag inte visste. Tills att mina gäster kom så hade jag ingen aning om vilka som skulle komma, det blev jag och mina tre närmaste vänner, ingen annan kom. Mamma hade förberett med massa gott helt i onödan. Året innan hade alla kommit som jag bjudit och det var en av de mest uppskattade födelsedagsfesterna det året, vilken stark kontrast.

Jag minns fortfarande ångesten av att sitta efter rasten då mina klasskamrater kom in och de jag fick bjuda hittade sina inbjudningskort på stolarna, blickarna. Usch. Jag vågade aldrig ge inbjudan direkt i hand för jag hatade så mycket att jag inte kunde bjuda alla, att jag var tvungen att välja.

Jag minns när jag fyllde 21 (tror jag) så kom två vänner med respektive varav en respektive var totalt påtänd på lagligt "knark". En annan vän loggade in på messenger när festen skulle börja och jag frågade var han var, han sade att han inte skulle komma, en annan loggade precis in efter och jag frågade och fick veta att hon och hennes syster inte heller skulle komma. Någon annan sms:ade precis innan om något bråk så han och två kompisar till skulle inte komma. Det slutade med att den ena med respektiva åkte hem då de inte gillade den påtända personen och jag med pojkvän följde med vännen med påtänd pojkvän till en annan fest där jag typ inte kände någon annan.

Jag tror det var när jag fyllde 22 som jag också hade bjudit en massa, hade till och med köpt en svinddyr ekologisk prinsesstårta från bushen (åkte med buss dit och hem) för en massa folk och om minnet är rätt kom tre personer förutom mig och pojkvännen. Jag har för mig tårtan var för 15+ personer.

Så nu sitter jag här och funderar på att bjuda folk till ett online-party men tänker att det kanske bäst att fira ensam i år igen i stället för att hoppas för mycket. Sedan så vill jag ha något firande med andra men känner att jag kan inte ens be om present för då vill de inte vara med, även om presenten ifråga bara är att skicka en länk till en låt på youtube.

Mitt självförtroende gällande födelsedagar är i botten. Att bjuda in folk på vad som helst och veta att de kommer är i botten. Blir bara så ledsen när jag tänker på det och varenda år i mars så tänker jag på det vilket förmörkar födelsedagen litegrann.

Inga kommentarer: