söndag 28 oktober 2012

Quornfilé i ugnsgryta med morötter och lök

Jag hade lök och morötter hemma och bestämde mig därför för att göra en enkel gryta med dessa som bas. Riktigt gott.


Ingredienser
  • Ris
  • quornfilé (4)
  • grönsaksbuljong (2,5 teskedar)
  • cayennepeppar
  • paprikakrydda
  • gul lök (1)
  • morötter (7-8 ganska små)
  • olivolja
  • salt
  • matgrädde (laktosfri)
  • mjölk
  • vetemjöl
  • svart- alt. rödvinbärsgelé

Tillagning
Skiva morötterna i cirka en halv cm tjocka skivor, om de blir förstora så dela på skivan. Lägg i kastrull med  vatten (glöm inte salt): 15 min. Morötterna ska vara ganska mjuka men med lite knaper kvar.

Ta av översta skalen på löken, skölj av. Dela mitt på. Ta ena halvan och dela mitt på, därefter rakt över den och sedan två delar på vardera sida av första delningen. Alt. det som känns bäst för dig.

Värm upp olivolja i stekgryta (el dylikt), gjutjärn är toppen för vegetarianer då det ger mer järn. Häv i löken och stek en stund tills de blir lite smågyllene här och var, på medellåg (2-3an).

Häll av morötterna, rör om och häv därefter på matgrädde och mjölk. Jag använde pulverformat av grönsaksbuljong och det blev nog cirka 2,5 teskedar (riktiga). Krydda med cayenne och paprikakrydda efter behag. Låt koka med lock på. Ta av från plattan och lägg i fyra quorn filéer ovanpå alltihop.

Koka upp ris på valfritt sätt, brukar ta cirka 10 min. Lagom att du stoppar i riset så sätter du tillbaka grytan på plattan (medellåg värme, 2an) med lock på.

KLAR! Servera med vinbärsgelé.


Tjockare sås?
Om du vill ha lite tjockare sås så kan du antingen innan du lägger i filéerna eller i slutet (efter att du fiskat upp filéerna) häva i en redning (1 dl mjölk omskakat med 1,5 matskedar vetemjöl).

Min kökslampa är lite orange, tyvärr.


--
Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och/eller att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: