onsdag 19 september 2012

Naturskyddsföreningens gröna guide-app

Jag laddade ned Naturskyddsföreningens Gröna guide till min android och blev glatt överraskad. Det fanns en hel del matnyttigt att läsa, kan vara bra att göra det direkt men det som är bäst är hjälpen av vad man ska handla beroende på säsong inom frukt och grönsaker samt vilka fiskar som rekommenderas. Den uppdateras någorlunda ofta, just nu gäller den för sept-okt.

Det går även att söka efter grönsaker/frukter/fisk vilket inte var helt tydligt, jag fick klicka på min vänstra knapp på min telefon för att få upp den möjligheten när jag var inne i t.ex. grönsaksväljaren.

Jag gillade också informationen att klimatmässigt är det bra att helst köpa svenskt, i andrahand europeiskt och i tredjehand sydamerikanskt. Så håll koll på var din mat kommer ifrån!

I mat-listorna så finns det tre indelningar OK! Ibland och Undvik. Under varje bild (superbt att ha visuellt på det man söker) så står det lite kort om grönsakeen/frukten/fisken som kan vara bra att veta, ex. ärtor flygs in från Afrika så kolla var ärtorna kommer ifrån innan du lägger dem i korgen.


obs. vet ej om den finns för iphone men den borde göra det, allt finns för iphone ;)

2 kommentarer:

Tika BlueRain sa...

Den har jag också, gillar den! Återvinningsdelen kan dock förbättras, vet att jag sökt på vissa saker jag varit osäker på vart jag skulle slänga, som inte fanns med (kommer givetvis inte ihåg just nu vad det var för saker ..), men annars tycker jag det är en riktigt bra app! :-)

Ariadna sa...

Roligt tips, den appen ska jag definitivt kolla upp! :)

Var Välsignad!