onsdag 28 mars 2012

Stekt curry-zucchini med ris

Jag hittade ett par riktigt fräscha zucchini (squash) för ett bra pris så de var tvugna att följa med mig hem. Än så länge har jag tillagat en halv zucchini av de två jag köpte. Nedanstående recept är i flera delar då den bland annat inkluderar fröjd-sallad (som jag åt dagen innan) som du kan hitta recept på här samt en uppdatering dagen efter när jag åt resterna av curry-zucchinin.



Ingredienser
  • 1 halv zucchini / squash
  • curry
  • ris
  • fröjd-sallad
  • olivolja
  • salt

Tillagning
Häll i olivolja i stekpannan. Skiva zucchinin i cirka 1 cm tjocka skivor och innan du lägger i dem i stekpannan så tar du en nypa salt och strör över olivoljan. Krydda efter behag med curryn, vänd och krydda även på nästa sida. Stek dessa tills de blivit mjuka och fått färg på båda sidorna. Koka upp ris på valfritt sätt (jag brukar köra på antingen riskokare eller sådana där påsar från uncle bens). Servera med fröjd-sallad.

Du kan också steka upp chorizo-sojakorv (den är inte jättestark) vilket jag gjorde dagen efter och det lade till en extra fyllig smak som blandade sig väl med curry-zucchinin samt med mozarellan i fröjd-salladen.



Om du testar mitt recept är jag tacksam om du länkar hit (ifall du bloggar om det) och att du skriver i kommentarerna vad du tyckte om receptet.

Inga kommentarer: