fredag 12 augusti 2011

Diskussion kring: Sex, leva i celibat och vänta tills efter bröllopet?

Jag läste precis en artikel och en drös kommentarer på paganska/wiccanska about.com vid namn FAQ: Pagans and "Purity" som jag gärna vill diskutera med er. Grunden i den är om såkallade purity-rings (löftesringar) som kristna ungdomar använder i USA samt frågan om att göra ett aktivt val som pagan att inte ha sex (oavsett om man är oskuld eller inte).

Det var många i kommentarerna som hade åsikter om dessa ringar och hur de skadar mer än gör nytta. Flera ansåg att valet att inte ha sex är personligt och inte kopplat till religion alls men om man verkligen vill det som pagan så kan man läsa på om de gudinnor som kräver sådant från sina troende (ex. Vesta och Artemis) och därmed göra ett personligt löfte till den gudinnan. Vissa ansåg att sex är ett sakrament.

Jag tyckte det var en intressant diskussion eftersom en del sade att det ger mer fokus på det spirituella, själv får jag nog säga att jag inte hade mer fokus under de tonår/tider jag inte haft sex.

En kommentar som stod ut mer än de andra för mig var av signaturen BethanyElsbet:
***sighs*** I have been in your shoes! I attended a missionary church during my early teen years, where they stressed abstinence greatly. I was given a purity ring by one of the youth leaders to “help me through high school”. Even as a Wiccan, I was hiding in the broom closet, I accepted the Purity Ring because it was a PROMISE TO MYSELF. I made an agreement to myself and Spirit that I would wait until the time was right FOR ME. When I did lose my virginity at age 16, it was to a guy I truly loved. That ring was a constant reminder of keeping a level head. After we consumated our relationship, I gave him the ring. He still wears it around his neck on a chain today. And yes, we are still in love with eachother. We plan on marrying after college. You can find the one you love when you are young, and a purity ring can help remind you of making a positive choice. ~Blessed Be~

Det var så vackert, speciellt givandet av löftesringen som han fortfarande bär, det blir en sådan stark symbolik i detta. Själv hade jag inte sex förrän några månader in i mitt första förhållande då jag var 17 år och även om min första gång inte var vidare bra (underdrift) så ångrar jag inte att jag gjorde det med en person som jag då litade på och älskade väldigt mycket. Vi var ihop ganska länge till innan vi gick skilda vägar.

Min åsikt
Jag anser inte att man ska påtvinga någon att leva i celibat eller inte förlora oskulden utan det är helt upp till personen själv att veta vad den mår bra utav. Dessutom att använda ordet pure (ren) i frågan om att inte ha sex förstör då det innebär att man är impure (oren) om man har sex (eller till och med blir våldtagen). Purity (renhet) har med mer än det kroppsliga att göra.

Om man som person vill fokusera sina energier eller tillbe en viss gudinnan som avkräver celibat-löfte då får man läsa på och väga för eller emot på detta och därmed ta ett beslut med alla fakta i handen istället för att rusa in i något på grund av "alla andra" som i USA gällande dessa ringar. Även om paganistiska religioner är i sig ganska sexuella (kitteln och athamen samt hur Gudinnan och Guden befruktar universum och jorden) så anser jag att det är helt upp till utövaren om denne vill koppla sitt val till sin tro - ingenting är omöjligt.

Så länge som en person inte skadar sig själv eller andra så anser jag att denne får ha sex, leva i celibat eller inte offra (vad fel det låter!) sin oskuld förrän den är handfäst (gift). Själv har jag valt att inte avge några löften och jag har haft sex innan äktenskap (är inte ens gift) och därmed har jag inte väntat tills efter bröllopet.

Hur går dina tankar kring sex, leva celibat och vänta tills efter bröllopet? Hur har du gjort?


)O(

1 kommentar:

Angelika "BlueRain" sa...

Väldigt intressant diskussion detta. När jag var tonåring hade jag aldrig direkt några tankar om detta (jag var lite konstig på den punkten, fick höra rykten om att folk trodde jag var lesbisk bara för att jag inte visade något intresse för pojkar, sex och kärlek, vilket jag inte får att gå ihop, för borde inte någon ha sett mig bli ihop med en tjej istället då?) Jaja, det lilla jag tänkte i ämnet under den tiden av mitt liv, var att var och en är fri att ha sex så länge det är kärlek och man mår bra av det. Jag hakade inte på sex-trenden som tonåring för att det verkade vara något alla gjorde bara för att göra det, och kändes meningslöst för mig.
Var gäller purity-rings .. tja, jag tar avstånd från det bara för att jag reagerar på själva ordet purity = renhet. För mig är sex något fint, inte något som bör förknippas med renhet/orenhet. Sex i sin bästa, kärleksfulla form är väl oerhört rent i så fall, något vackert som vi bör värdesätta.

Själv hade jag inte sex förns jag var 20 år, men vi är fortfarande tillsammans, har ett barn och denna sommar gifte vi oss och är fortfarande lika kära som vi var för fem år sedan :-) Känns superhärligt, så för mig har mitt tänk fungerat bra. Men vi är ju förstås alla olika, därför bör inget förbjudas eller hållas för hårt på, eftersom alla människor påverkas på olika sätt av regler, förbud och liknande. Vi måste hitta ett sätt som fungerar för en själv, inte ett sätt som SKA fungera för ett helt samhälle av olika individer, och liksom förvänta sig att alla är lika.

Tyckte också det var en bra kommentar du citerade, det fungerade ju för henne, så då är allt i sin ordning :-)

Kram!