lördag 24 oktober 2009

Miljövänliga husmorstips

När jag letade efter ett miljövänligt sätt att rengöra mina smycken (jag sökte på silversmycken även om jag också har annat) så fann jag en sida med bra tips. Jag delar med mig av de tips jag tyckte var intressanta, resten kan ni se här.

  • Om du har något som kokat fast i botten på en kastrull; använd bitsocker att skrubba med
  • När disktrasan luktar illa, kör den i mikrovågsugnen en kort stund. Bakterierna dör av värmen och lukten försvinner.
  • Gnugga dina silversmycken med tandkräm för att få dem skinande rena eller tvättmedel med blekmedel
  • Ställ rosor som nickar i kokhett vatten och linda in dem i tidningspapper så står de rakt.
  • För att få bort stearin så lägger du in föremålet (duken) i frysen och bryter sedan loss stearinet.
  • Använd tidningspapper när du rengör glas och speglar
  • Lägg in svårstrukna textilier i frysen i några timmar
  • Använd gula ärtor för att torka upp väta i stövlar, kan där efter återanvändas
  • Salt på oljefläck gör det lätt att torka upp
  • "Återanvänd gamla födelsedags- och julkort. Låna en bok på biblioteket om hur man viker små papplådor med lock. Du får garanterat personliga presentförpackningar till smycken och andra småsaker."
  • Tulpaner och liknande stjälkar håller sig längre med 2 msk potatismjöl i vattnet
  • Jordnötssmör löser upp tuggummi
  • För att få bort röklukt på kläder kan du lägga dem på varmt element
  • Ställ ut en skål med ättika för att bli av med röklukt i ett rum
  • Nagelborttagningsmedel tar bort klistermärkesrester
  • Bikarbonat hjälper mot silverfiskar
  • Rensåpa i stället för terpentin för att få bort oljefärg ur penslar

Det bästa tipset jag hittade för att rengöra silversmycken:
Du kan ta och lägga smyckena på ett ark med aluminiumfolie och sen hälla på ordentligt med vanligt salt. Sen täcker du det hela med hett vatten. Då bildas ett galvaniskt element som gör att alla oxider (det svarta) lossnar från silvret och det blir blankt och fint igen. Billigt och miljövänligt.
Jag ska så fort jag har aluminiumfolie hemma testa på mina nästan helsvarta smycken, men det känns bra då redan två stycken i forumstråden jag fann tipset i tackar och säger att det funkar.

1 kommentar:

Lijna sa...

Jättemånga bra tips! Finns flera stycken där jag inte visste om innan :)