fredag 2 oktober 2009

En vacker hälsning

När jag gick i kundaliniyoga (ska försöka börja igen) så använde vår lärare två fraser som jag tyckte om: Namaste och Sat Nam.

Namaste har olika betydelse:
"I respect divinity within you that is also within me."
"The light within me ho
nors the light within you." (in yoga)
Källa: wiki (eng)
Sat Nam är ett manta inom yoga som betyder:
SAT betyder sanning och NAM står för namn eller identitet. Vi brukar översätta mantrat till svenska med ”jag är sann” eller ”sanning är min identitet”. Det blir som en positiv affirmation till dig själv.
Källa: Yogabolaget
Det är vanligt att man börjar och avslutar ett yogapass med att andas in och ut och säga Sat Nam tre gånger.

Tänk vad många vackra fraser och ord det finns som vi aldrig använder. Lite sorgligt faktiskt. Eller ja, Namaste är det enormt många som använder då det är en vanlig hälsningsfras i södra Asien men tyvärr bor inte jag där. Undra hur folk skulle reagera om jag i stället för Hej svarade Namaste? Jag tror inte det skulle tas emot så bra.

1 kommentar:

Henrik / enbättrevärld.nu sa...

Hejsan! Såg i ett tidigare inlägg att du sökte ekoställen i Malmö. Kolla gärna min blogg/sida för karta över ekoställen här i stan.

Intressant blogg du har med, yoga är grymt, ska snart köra igång igen jag med.

Allt gott!
Henrik