söndag 16 augusti 2009

Sten Sten

Jag ramlade in på Amuletten efter att ha fått deras nyhetsbrev till mailen och hittade massvis med stenar som jag skulle vilja köpa. Jag skulle också behöva en bra bok om stenar och deras betydelser, något tips? Har inte Cunningham en bok?

Allt nedan är saxat från amuletten:
Iolit kan användas för att stimulera visioner och har använts i shamanska healingcermonier för att stärk den andliga kraften. Den stöder intuition, inre seende och är utmärkt vid alla former av inre resor. Den kan också användas vid guidade meditationer och visualiseringar, vid astrala resor och reinkarnationsresor.
Chakra: Pannan

Karneol skyddar mot avundsjuka, rädsla och hat och hjälper oss att släppa sorg och ledsamheter. Den hjälper oss att se sambandet mellan känslomässiga tillstånd och vårt inre Jag. Budskapet den bär är att eftersom Du är kärlek finns det inget annat att göra för Dig än delamed Dig av den kärleken. Det här är en lugnande sten, en som ger ro och frid, den stärker motivationen och livskraften/lusten. Den h
jälper till vid matsmältningsbekymmer, speciellt när det gäller tarmbesvär.
Stjärntecken: Kräftan, Lejonet och Oxen

Chakra: Navel


Fin kvalité! Agat är inte en sten för lyx och glamour. Den värnar om det enkla, nära och självklara. Den tar gärna musten ur yviga och grundlösa ambitioner men stöder lugn och ro, hjälper oss att släppa rädsla kring vår överlevnad för att våga ge mer av oss själva. Agaten sägs vara bra för trädgårdsarbete och kärleksmagi. Ge agat till den ditt hjärta trånar efter.

Chakra: Bas


Krysokolla symboliserar horisonten – mötet mellan den oändliga himlen och jorden. Den förbinder det emotionella med det mentala och ger dig kraft att tala från ditt hjärta. Det är poetens sten. Krysokolla hjälper dig att samla dig här och nu, där det inre möter det yttre, där oändligheten möter vårt varande.
Chakra: Hals och Hjärta


[Mokait] Symboliserar kontakten mellan din kropp o ditt intellekt. Den stärker ditt förhållande till din kropp o dess behov. Den hjälper dig att vara ståndaktig envis o öppen för din kropps signaler. Säg – Jag älskar och värdesätter min kropp som ett tempel.
Chakra: Rot o Solarplexus


Tigeröga. Ca 2 cm. Hjälper dig som söker klarhet och som behöver en intelligent blick för att se ordning bland kringspridda detaljer. Den stimulerar medvetenhet och vakenhet kring sexualitet och känslor. I områden som rör praktiska, materiella och konkreta frågor ger den energi och förståelse.
Stjärntecken: Stenbocken Chakra: Bas, Solar plexus


Jag skulle behöva stenar för varje chakra också, men om jag ska gå på ovanstående... finns det mer än en sten för varje chakra? I så fall, kan man välja fritt tro? Urk, jag skulle behöva lära mig mer om stenar helt enkelt.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hemskt nyfiken: Din syn på det sätt som stenar och kristaller tas fram. De bryts ganska våldsamt fram ur moder Jords mark efter vad jag förstått...?

Livsagnostiker sa...

Sv: Jag vet att det ska finnas bra metoder som inte skadar Moder Jord till den grad som det vanliga sättet, dock vet jag inte i vilken grad det tillämpas. Kan vara värt att kolla upp innan man stödjer industrin med att köpa stenar.

Annars känns det generellt fel, jag mår dåligt av att exempelvis gå ute i Bergsjön i Göteborg där de sprängt i berget för att få fram vägar och bygga hus. Känns så känslokallt och brutalt. :(