torsdag 6 augusti 2009

Min Ellie

Den 4:e augusti fyllde min hamster Frida-Eleonora år, hon blev 1 år. Om cirka 4 veckor var det 1 år sedan jag såg henne på http://hamster.ifokus.se och blev kär.

Den 3 september kontaktade jag hennes uppfödare efter att ha sett henne på bild och fick veta att hon samma dag överlämnats till det zoo hon var avlad till. Jag fick veta att om hon var kvar dagen efter så var hon min.

En helspänd dag gick och på eftermiddagen fick jag veta att hon var kvar. Vi kom överens att jag skulle hämta upp en annan hamster O'malley som befann sig i samma stad som jag och då göra ett byte.

Fredagen, den 5:e september åkte jag och hämtade O'malley, en ståtlig långhårig hamsterhane för att sedan tidigt på morgonen åka i väg mot Malmö. Jag och Jonatan skulle åka med Swebus (Buss4you) men det blev lite försenat då garaget var låst och vaktbolaget inte gick att nå. Efter varm (gratis) choklad och tusen tilltittningar av O'malley så bar det äntligen i väg.

Vid Gustav Adolfstorg gav vi Line (uppfödaren) O'malley så att han kunde sträcka ut sig i en större bur än en resebur. Senare på eftermiddagen möttes vi upp på centralstationen och då fick jag Ellie i samma resebur som O'malley kom i. Jag smälte igen.

Vi tog bussen hem igen och Ellie satt på golvet i reseburen som låg i en påse. När vi sedan kom hem bunkrade hon in sig i en vecka i den stora pappkartongen jag gett henne. Under den veckan läste jag högt ur böcker och hittade på historier så hon skulle lära känna min röst.

Hon var en svår nöt att knäcka men till slut hade jag arbetat upp tilliten såpass att hon tog ett par trevande fotsteg i min hand. Innan dess hann hon bita mig två gånger på raken på samma ställe!

Nu för tiden naffsar hon som bäst och älskar att bli klappad på huvudet när hon är brunstig, en av de få gånger hon verkligen slappnar av. Jag hoppas att hon är lycklig, även om vi inte alltid har så mycket tid för henne.




Inga kommentarer: