söndag 23 augusti 2009

Du skall icke tvätta på en söndag

Där jag bor nu kan man inte tvätta på söndagar, alla andra dagar i veckan fungerar finfint men just denna dag är strömmen avslagen så även om jag vill kan jag inte. Varför just söndag? Har det något med att det är veckans sista lediga dag innan arbetsveckan eller för bara lite lugn och ro?

Troligtvis inte. Det är inte förrän nu på senare år som vi i Sverige har valt att putta söndag till veckans sista dag, exempelvis anser amerikaner fortfarande att veckan börjar med söndagen. Det har inte heller något med att vara vänlig mot bakfulla individer, då skulle nog dagen helst lagts på en lördag.

Jag tror att den enda anledningen till att tvättfri söndag fortfarande finns i en del bostadshus är att det förr var veckans vilodag. I kristen bemärkelse nu då och inte att det var folks enda lediga dag då de jobbade sex dagar i veckan. Men varför kan vi inte använda oss av den islamska vilodagen - fredag, eller den judiska - lördag, i stället? Speciellt i det område jag bor nu där de kristna* utgör en minoritet mot muslimerna. Varför är vi fortfarande kulturkristna när så få av landets invånare är aktiva kristna?

Eller, för att vara lite paganistiskt revolutionär, säga att alla dagar är tvätt-dagar så får folk bestämma själva när de vill utöva sin(a) vilodag(ar). Fast, det kanske vore lite väl anarkistiskt?


* även sådana som bara är kristna på pappret är inräknade

2 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Hm... söndag som känns som en sån bra tvättdag.

Kitty-period hade jag också. Har nog läst de flesta. Försökte igen för några månader sedan men det var inte likadant.

Eva <3 America sa...

Waitwaitwait, hur många bloggar har du? I'm totally confused.

Kul att höra haha, jag skulle själv vilja påstå att min blogg inte är en renodlad au pair blogg, även fast det just nu är vad jag sysslar med. Jag valde att åka som au pair för att det var det lättaste sättet för mig att flytta till USA. Har inte ord för att beskriva min kärlek till detta landet (och språket), det är verkligen HEMMA - något Sverige aldrig var.

Himla kul att du tittade tillräckligt på bloggen för att lista ut att jag var au pair, ibland när man kommenterar något som varit intressant får jag ofta frågan tillbaka "vad gör du" eller "bor du i usa", av vilka den senare frågan känns så jävla.. Åh, jag vet inte. Säger inte bloggdesignen något, liksom?
Uh, I got carried away.