söndag 10 maj 2009

Boken från förr

Jag snubblade nyss, av outgrundlig anledning, över ett minne av mig själv när jag var yngre. På den tiden var de största intressena: folktro, grekisk mytologi och historia. Det var också då jag ville bli arkeolog.

På biblioteket fanns en bok av Ebbe Schön där man kunde slå upp massvis med ord inom folktron; skogsrå, vätte, bergrå, med flera. Jag älskade den boken så mycket att jag lånade om den för många gånger och fick betala avgift (som mamma snackade bort).

Jag började nu leta efter boken igen, jag kunde inte finna någon som såg ut som den men jag fann en bok som verkade vara nyutgåva; folktrons abc (2004, Carlssons förlag). Tyvärr verkar den inte längre vara till försäljning då det bland annat på bokus står "definitivt slut" och det enda stället jag verkligen hittat den på är i Finland för över 300 kr.

...men medan jag skrev ovanstående text fann jag boken helt plötsligt via bokbörsen för 170 kr, jag räknar dock med att den kommer kosta 200 kr sammanlagt men det är den värd! Den här boken får också gå på extrapengarna jag fick av min kära moder.

Inga kommentarer: