tisdag 3 februari 2009

Yoga, tillfälle 1 + 2

I dag var det riktigt skönt, jag och Jonatan kom till lokalen i tid och mattorna längst fram var lediga denna gången också. Jag valde samma plats som förra gången (mitt framför läraren) och Jonatan tog platsen bredvid då tjejen som var där förra gången hade flyttat en madrass åt vänster från förra gången.

Till skillnad från senast så kunde jag nu testa på Sat Nam-övningen som varken gravida eller kvinnor med menstruation får utöva. Övningen går ut på att säga Sat (dra in naveln) och Nam (ut med magen) om vart annat. Jag vet inte riktigt hur det gick med min andning där men med träning så löser det sig nog i framtiden.

Jag kunde även testa eldandning, vilket gjorde ställningen kobran mycket lättare än senast då det var ett rent helvete att genomleda eftersom jag andades normalt på grund av mens(!).

Förra gången kände jag mig bubblig och glad efteråt, vid en av avslappningarna ville jag bara börja fnittra men jag höll emot. I dag blev jag lugn och avslappnad. Vid ett tillfälle ville jag flyktigt fnittra men det försvann men under den långa vilan kunde jag nästan känna tårarna under ögonlocket. Samtidigt fick jag för mig att jag ville bli vegetarian.

Första stunden i meditationen gick jag helt upp i den tills att jag ramlade ned i medvetandet igen. Tyvärr kom jag aldrig in i meditationen igen på riktigt. Men jag kände mig alldeles ren själsligt efter yogapasset. Jag njöt av omvärlden på ett helt annorlunda vis, synd bara att jag var tvungen att komma tillbaka så tidigt på grund av skola mellan 20-21.

Än så länge ångrar jag inte att jag börjat med kundaliniyoga!

Inga kommentarer: