måndag 3 november 2008

Tarot

Jag har alltid skytt tarot in i det längsta och varit mer intresserad av runor. Dock har jag fått veta att man vet så lite om runor så det är lite som att vandra på tunn is i ett land man inte känner till. Därför återgick jag till mitt ursprung: tarot.

Min mamma spår i tarot och hon är riktigt duktig. Min mamma spår även i ett spåsätt som min mormor lärde henne och som hennes mamma lärde henne. Dock är spåsättet i vanliga spelkort. Men min mor har förstört charmen lite grann då hon "råkat" lära ut det till sina väninnor i stället för mig. De var nyfikna och mamma berättade medan hon spådde dem - gång på gång.

Därefter blev hon sur att de utförde spåsättet då hon sagt att det var en "släktklenod". Jag tycker att det är rätt uppenbart - om man lär ut något till vetgiriga kvinnor så kommer de sedan använda sig utav det de lärt sig.

Själv har jag tänkt att börja spå i just det sätt som gått i generationer men i tarot. Jag har ännu inte lärt mig hur jag ska tyda spelkorten och tills dess så får taroten tyda åt mig.

Kortlekarna jag funderat på är; Fenestra och Gilded. Den förstnämnda för att den talar till mig och den andra för att den är otroligt vacker.

Fenestra:



Gilded:


Båda kortlekarna finns på bokus och adlibris för billigare peng än på exempelvis Vattumannen och Amuletten som är stora New Age-affärer i Sverige.

Inga kommentarer: